"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי - וריפוי הוא נתינה"

"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי -  וריפוי הוא נתינה"
המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או טיפול רפואי אישי

יום שני, 17 באוגוסט 2009

על גדות הנהר

ביום רביעי יצאתי מוכנה לכיוון Canmore לטיול קצר בהרים כמו שווילי השמאן המליץ. עצרתי במסלול של "שלושת האחיות" (Three sisters), בו האנרגיה הייתה נקייה והחיבור לטבע היה מוחלט. לכדתי במצלמה פרפר לבנון הכרוב על פרח סגול יפייפה. הצמח הוא Aster (אסתר בעברית). השורש של הפרח סגול כמו עלי הכותרת והאינדיאנים מערבבים אותו עם טבק לעישון. פירוש השם האינדיאני לצמח הוא "כאב ראש", ובאותו שם גם משתמשים לאספירין. כל חלקי הצמח משמשים לטיפול בכאבי ראש, אולם השורש הסגול משמש לריפוי מחלות לב, שפעת וכאבי שיניים. ביוונית משמעות שם הצמח הוא "הכוכב" (a star) על פי צורת עלי הכותרת של הפרח. מה שהזכיר לי את השם האינדיאני שווילי נתן לי ..."Morning star woman". הטיהור האנרגטי שחוויתי בהרים טען אותי במרץ להמשיך ולחקור אחר תכונות המרפא של הצמחים המקומיים באזור. מדיטציה קצרה ותפילה להמשך הדרך ואני מוכנה...

ביום שישי בבוקר נסעתי לחבר וותיק שלי, קים, שגר באדמונטון. אשתו, שרה, היא אקולוגית, ויש לה ידע רחב על צמחי בר של קנדה. ביום שבת, הלכנו לגדות נהר ה- Saskatchewan ל"צוד" צמחי מרפא. שרה הייתה מוכנה עם שלושה ספרים מקצועיים ומגדירי צמחים וחמשת החושים שלנו (וחושים נוספים של אנשי טבע...) השתלבו לאתר את הצמחים.

הצמח הראשון שחלפנו על פניו היה הלענה. שרה פתחה את המגדיר. ראינו כי הלענה או Wormwood מכונה גם Sagewort, וכי wort הוא סימן לצמח רפואי. לכן, בתרגום חופשי, הלענה היא "מרווה רפואית". כן כן...ווילי השמאן צדק. הלענה היא סוג של מרווה מבין עשרות מיני מרווה אחרים שנמצאים בקנדה. שבט הקרי משתמש בלענה לטקסים בדרך של הקטרת העלים. חלק מהשבטים תולים גם את הצמח בבית להגנה. לקחנו חלק מהעלים ובבית קלעתי לקים ושרה אגודה מסורתית להקטרה.

פרח יפייפה, צהוב ורייחני נוסף בו נתקלנו היה Tansy. לפי האינדיאנים, הפרח משמש כקמע למזל. וכן, במאה ה-16 באנגליה ובמערב אירופה שמו פרחי טנזי בתכריכים של הנפטר, כדי למנוע מחרקים להיכנס...(נראה לכם שזה שימר את הגופה?...)

שאלתי את שרה איפה אפשר למצוא בר ברי Bear berry. מעניין אותי למצוא את השיח הזה שכל כך דומה להדס...כמו שווילי אומר. מסתבר שהוא דיי נפוץ בקנדה, אולם מחוץ לאדמונטון. מוצאים אותו גם בסיביריה (מסע עתידי נוסף בתוכנית שלי). אוכלים את הפירות של השיח כתרופה לשלשול והעלים טובים כתה לטיפול בכליות והזיהומים בשלפוחית השתן (אוספים את העלים בסתיו). והשם Kinnikininnick האינדיאני משמעו "לערבב", משום שאת העלים מערבבים עם טבק לעישון. ההדס דומה בתכונותיה הרפואיות ובמורפולוגיה לבר ברי. את פירות ההדס אוכלים כתרופה לשלשול ואת העלים שותים כתה כתרופה לעצירות. ווילי צודק גם הפעם. בר ברי הוא אח תאום של ההדס הישראלי.



בר ברי והדס














ושיח ענבי אחר שמגיע לגודל של עץ קטן, הוא ה- Choke berry. לאליס יש בחצר גם את עץ הצוק ברי. חשוב להזכיר שכמעט כל אכילה של פירות שיח/עץ ענבי בר בכמות גדולה גורם לעצירות...למרות שהפירות הם בד"כ תרופה לשלשול. לפי שבט הקרי, שתיית מרתח שעשוי מקליפת העץ משמש לטיפול במחלות של דרכי הנשימה (התקררות, שיעול ודלקת ריאות) וכן גם לניקוי הגרון לפני נאום או שירה. ניסיתי לאכול מספר פעמים מהפירות אבל הטעם היה חמוץ ועפצי מידי לטעמי...

ושיח ענבי נוסף, שטעמו לא ערב לחיכי, אבל בעל תכונות רפואיות הוא ה- Dogwood. האינדיאנים משתמשים בחלק הפנימי של הקליפה של הצמח לעישון עם צמחים אחרים. הפירות שלו לבנים ורכים ובשבט הקרי השתמשו בהם לטיפול ב"עיוורון שלג". מה שמזכיר לי, כי לפי תאוריות הרפואה הקדומה, עוד במאה ה-15 פרצלסוס טען, כי הצבע, הצורה או בית הגידול של הצמח מעידים על יכולותיו הרפואיות: הצבע הלבן של הפרי מסמל כי הוא יכול לשמש לריפוי עיוורון שלג...

וצמח אחר, שמאוד מוכר בארץ ובעולם, הוא וורד הבר. הפקעות שלו Rose hips עשירות בוויטמין C ומסתבר, כי 3 פקעות וורדים מכילות יותר וויטמין C מתפוז שלם! הפקעות עשירות גם בוויטמינים A,B,C,E,K והן מקור מזון חשוב בחורף (אולם חשוב להזהר לא לאכול את הזרעים). בשבט הקרי שמים את השורש והגבעול במים חמים ומשתמשים בחליטה כטיפות לעיניים ולטיפול בעיוורון שלג (בדומה לצמח הקודם רק כאן השימוש הוא בשורש/גבעול). השורש משמש גם כתה לטיפול בשיעול. וכטיפול קוסמטי...מומלץ לשים עלים של הפרח במים חמים לכמה שעות. מתקבל מי פנים אידיאלי לעור שומני ולשמירה על עור בריא.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה