"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי - וריפוי הוא נתינה"

"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי -  וריפוי הוא נתינה"
המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או טיפול רפואי אישי

יום שישי, 16 ביולי 2010

שמורת טסו-טינא

לאחר מסע ארוך באי שבתי אל ווילי וג'נט. השכם בבוקר ג'נט ואני נפגשנו עם קבוצת תלמידים, כולם בני שבט טסו-טינא. כבר ביקרתי בשמורה עם ג'נט (סיפור הנחש), אולם הפעם הדור הצעיר חיכה לה בשקיקה, כדי ללמוד להתחבר לשורשים ולדרכם של האבות הקדמונים. ג'נט עצרה ליד צמחי הבר למרפא ולמאכל, שיבחה את הסגולות שלהם ולבסוף בדוגמה אישית הראתה כיצד להתפלל, להודות ולאסוף את הצמחים.




ג'נט עם לי המחנך והתלמידים

ענבי ססקאטון Saskatoon berries, האהובים עליי במיוחד במילוי הפאי הקנדי...

מנטת הסוס Horsemint כיסתה במרבדי פריחה סגולה בריח מנטה, פלפל ואורגנו. צמח כה פשוט וטוב, ששבטים רבים משתמשים בו למרפא. התימול בעלים הוא תרופה אנטיספטית, אנטיפטרייתית ואנטיבקטריאלית נפלאה לטיפול בפצעים חיצוניים בעור וכחומר מחטא לזיהומים בפה ובגרון. ג'נט משתמשת בצמח לגזים ולחומציות בקיבה. ווילי מוסיף ששתיית תה העלים לפצעים מוגלתיים על העור. גרניום סגול דביק פרח במלוא הדרו Sticky purple geranium (הפרחים והעלים אכילים כסלט). ג'נט אספה את כל צמח לטיפול בעור. השבטים משתמשים בחליטת העלים לטיפול בכאבי עיניים ובאבקת השורשים לעצירת דימומים חיצוניים. פעמונית כחולה Bluebell הוסיפה לגוונים הסגוליים. סבתא של ג'נט הייתה אוספת את הצמח רק כאשר שלושה פרחים היו על הגבעול וביחד עם אכיליאה, עלי תות, מנטת בר ושורש החולדה היא רקחה תרופה מיוחדת לאנשים שאיבדו במשקל ואשר מתחת למשקל התקין. בשבטים משתמשים בחליטת השורש לעיניים ואוזניים כואבות וכלעיסה למיחושי הלב.



מנטת הסוס (מימין),
פעמונית כחולה (משמאל)
וגרניום סגול דביק (מעלה)





ליד מקווי המים גדל סוף זנב החתול Cattail, שאכלנו בהנאה מבסיס הצמח הצעיר. ולשיפור תערובת הפנקייק, ג'נט טוחנת לאבקה את החלק העליון הסגול של הצמח הצעיר ומערבבת עם קמח ליצירת תערובת דביקה. הצמחים הבוגרים מלאיי זרעים שעטופים בפוך רך ונעים, כאשר השבטים נהגו לרפד איתו את המוקסינים והבגדים, מנשאי התינוקות, כריות ומצעים (ציפורים מרפדות עמו את קניהן).

סוף זנב החתול, אכילת הצימוח הצעיר וזרעים עטופים בשכבת פוך רכה









העשב המתוק Sweet grass הוא צמח מקודש לאינדיאנים. גדל במקווי מים, בעל עלים ארוכים ומבריקים, שורש סגול. וריח מתוק מתוק. קשה מאוד לאתר אותו בתוך סבך העשבייה, למרות שבעלי החיים לעולם לא ניזונים ממנו. כצמחים קדושים אחרים הוא נחבא ומתגלה לנו במאמץ רב וסבלנות. כשלבסוף ממספר אגודות קלעתי צמה יפייפיה וריחנית. בתערובת העישון ווילי מערבב את העשב המתוק עם צמחים אחרים במקטרת השלום. ווילי אף מקטיר את הצמה הריחנית בטקסי טיהור (בקתת ההזעה) ומניח אותה לצד הנפטר לשמירה בעולם הרוחות (הלוויתו של ג'וזף).











העשב המתוק: חיפוש, איסוף וקליעה

ואם כבר מקטירים... מרווה Sage ולענה Wormwood צמחו להן בשפע. האינדיאנים מייבשים ומקטירים אותן באגודות להרחקת רוחות רעות ולזימון הרוחות הטובות. ולנו המרווה והלענה טובות לטיפול בתולעים ובחיידקים במעיים ולהקלה על מיחושי בטן.




לענה (מימין)
ומרווה (משמאל)











שבים הביתה עייפים וריחניים...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה