"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי - וריפוי הוא נתינה"

"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי -  וריפוי הוא נתינה"
המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או טיפול רפואי אישי

יום שני, 12 ביולי 2010

בלב ובנפש

ירדתי מהמעבורת ושלווה התפשטה בכל הוויתי. דרך ארוכה עשיתי עד אשר רגליי נחתו באי ועוד כשבוע ימים לפניי. מרינה חיכתה לבואי עד מאוחר בלילה במעונות של אוניברסיטת וויקטוריה. זוהי אחת מהאוניברסיטאות היחידות בקנדה שעוסקות במחקר מקיף על התרבות הרוחנית והחומרית של האינדיאנים במערב קנדה. את מרבדי הדשא באוניברסיטה מכסים מאות ארנבים, שמישהו הביא כחיית מחמד ואשר תפסה תאוצה והתרבתה בתנאי מחייה נאותים. היום הארנבים מוגדרים ברחבי האוניברסיטה כחיה מוגנת (למרות התרבותם הבלתי פוסקת...נו, ארנבים) ואסור להאכיל אותם או להפריע את מנוחתם. והם גם שומרים לך על החנייה, כשצריך...




חיה מוגנת


לאחר מנוחה קצרה במעונות נפרדתי ממרינה והמשכתי בדרכי אל מערב האי (החלק היפה והאהוב עליי). בכביש לננאיימו (nanaimo), על דרך צדדית, הבחנתי בשני מיני צמחים, שעדיין לא עשינו היכרות רישמית בינינו, אולם משהו בתוכי אמר לי כי הם רפואיים. הפרע (היפרקום, St. John's Wart) מכסה בפריחה צהובה יפייפיה חלק זה של האי כשהגבעול האדום-בורדו שלו מעיד על תכונותיו הרפואיות (לפי תאוריית ווילי). לידו בדיוק גדל פרג קליפורני, שפרחיו הגדולים והכתומים שבו את לבי. וכמו שנאמר על ידי ווילי בעבר, צמחים בעלי תכונות דומות צומחים אחד ליד השני והאינדיאנים אוספים אותם ויוצרים מהם תרופה אחת. כך הפרג והפרע (גם נכתבים דומה) הם תרופה נפלאה לטיפול ולהרגעת הנפש במצבים של חרדות, דכאונות, ייאוש, עצבנות ונדודי שינה. דיכאון הוא כנראה הסימפטום הנפוץ ביותר בעולם המודרני (ובארץ שלנו במיוחד), וזהו המחיר שאנו משלמים על קצב החיים המהיר והעולם החומרי השופע/פושע בו אנו חיים. אולם, באי קסום זה, בו השלווה היא דרך חיים, צומחים צמחים נפלאים שסופגים מהאנרגיה הנינוחה של האדמה במקום ומלטפים את הנפש הרגישה שלנו בחיבוק אוהב.











פרע (מימין) ופרג קליפורני (משמאל) יחד באי

בדרך אל עיירת הקייט המדהימה טופינו, פגשתי ברוג'ר. מסתבר שאשתו לשעבר ישראלית ולהם בן משותף, תמס, שהוא כנראה היהודי היחיד שחי באזור החוף המערבי. בנסיעה חלפנו על מרבד מדהים של פריחה וורודה לאורך הצוקים והיערות. רוג'ר שאל אותי אם אני מכירה את הפרח, ואמרתי כי נראה לי שזאת הדיגיטאליס (אצבעונית, בעברית). הוא לא הכיר את השם הלטיני, ואמר כי בשפה המקומית אלו "כפפות השועל" (Foxglove) וכי זהו צמח מיוחד לטיפול במחלות לב. כנראה שהיא לא אנדמית באי, אלא מין פולש, אשר גדל בסמוך ל"עשב השריפה" (Fire weed). בדיוק כשרוג'ר ואני שוחחנו על הפרח, דב שחור חלף על פנינו וחצה את הכביש וזה היה סימן בשבילי שהאצבעונית היא תרופה חזקה, או שכמו שהאינדיאנים אומרים, "תרופת הדב".

טופינו עיירת הקיט המדהימה ופריחת האצבעונית (דיגיטאליס)













מספרים על רופא בשם ויליאם ויתרינג, שנכשל בכל ניסיונותיו לרפא חולה שסבל ממיימת קשה שנגרמה עקב מחלת לב. לפתע החל החולה להחלים. בני משפחתו סיפרו לרופא שהשקוהו במרתח עשבים המבוסס על מתכון משפחתי עתיק. ב-1755 החל דוקטור ויתרינג לבדוק את מרכיבי המשקה והגיע למסקנה שהמרכיב החשוב ביותר הוא האצבעונית. מאוחר יותר הצליחו להפיק מן הצמח את הגליקוזידים דיגוקסין ודיגיטוקסין שעדיין משמשים כתרופות למחלות לב.

אחרי לינה קצרה בבית חברתו של תמס, המשכתי בבוקר אל עבר העיירה ההיפית יוקלולט (Ucluelet). פחות תיירותית ויקרה מטופיני. עיירת דייג פשוטה, אשר הצעירים מוצאים בה את משכנם. עצרתי בחוף הים הסמוך לטופינו Chesterman beach, אשר הגישה אליו עוברת דרך יער עתיק שנים, כאשר בסופו נפתח לפנינו מראה מרהיב של חוף ים פראי, בו רוחות המערב והגלים יוצרים מקום קסום לחובבי הגלישה.






Chesterman beach


ביציאה מהחוף פגשתי בג'ף, נהג משאית בערך בגילי, אשר חברתו קריסטה דולה (תומכת לידה) ומגדלת צמחי מרפא בביתם. מיד נוצר בינינו חיבור רוחני והוזמנתי להתארח אצלם בסוף השבוע. גישתה של קריסטה לצמחים קצת שונה מדרכי. תקופת המחזור לא שונה אצלה משאר ימי החודש, נהפוך הוא. קריסטה אומרת כי דם הנידה עשיר בברזל ובמינראלים, ולכן היא מקפידה להשקות עימו את הירקות וצמחי המרפא שהיא מגדלת. מלבד זאת, כל קרבה זוגית ומינית בתקופה זו נחשבת אצלה כקדושה וכליגיטימית (כי בתקופה זה היא מוגנת מלהיכנס להיריון). וכדי לסמר את האוזן, גישה זו לא יוצאת דופן. גברת שרית גייל מואס, חוקרת מאוניברסיטת בר-אילן, גם כן מעניקה לדם הנידה ערך ואלמנט של קדושה. על פי מחקרה "גופניות המחזור החודשי" ההתחברות לדם הנידה אצל הנשים יוצרת קרבה לחלק המזין, היצירתי והעוצמתי שבתוכן. למרות שאני לא מסכימה עם תפיסה זו כלל...ישר התחברנו ושוחחנו מלב אל לב על צמחי מרפא.








על הסיפון (מימין), קריסטה ואני (משמאל)

בערב שישי הצטרפתי לארוחה על גבי סיפון יאכטה פרטית, שאחת מהחבר'ה (מימין) חוקרת ומדריכת סיורי לויתנים באי. קריסטה וג'ף נסעו בבוקר ללקט תותים ונשארתי עם הכלב שלהם. בסיבוב בעיירה פגשתי בלורן ג'ק גונייר, אינדיאני מבוגר מקומי, אשר ניכר כי היה קצת שיכור, אולם כשהתפתחה בינינו שיחה, הוא סיפר שבעברו לפני כתשע שנים היה צ'יף בשמורה, וכי הדיגיטאליס משמשת לטיפול במחלות לב, הפרחים שלה עדינים והשורש חזק יותר ועוצמתי.

איזה מותק

כתומכת לידה, קריסטה לומדת על צמחי מרפא שמייטבים עם גוף האשה, על פי משנתה של ההרבליסטית הידועה סוזן וויד (Susun Weed). צמחים "נשיים" שאהובים על קריסטה הם האכיליאה (Yarrow), התלתן האדום (Red clover) ו-Motherwort. שלושתם טובים לטיפול באי סדירות המחזור החודשי ובכאבי מחזור.




אכיליאה (מימין) ותלתן אדום (משמאל)





כשהזכרתי את האצבעונית (דיגיטאליס), קריסטה אמרה שנשים אינדיאניות באי אוספות את הפרחים והפירות של העוזרר (Hawthorn) לטיפול במחלות לב. וזה נכון. גם בארץ העוזרר נחשב כתרופה בדוקה, בטוחה ומועילה לשיפור זרימת הדם ולשיקום הלב.

פירות העוזרר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה