"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי - וריפוי הוא נתינה"

"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי -  וריפוי הוא נתינה"
המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או טיפול רפואי אישי

יום שלישי, 20 באוקטובר 2009

טבע פראי

בשבוע שעבר טיילתי בגבעות מסביב לשמורה עם ווילי בצפייה בבעלי חיים ובחיפוש אחר צמחי מרפא. ווילי גדל בשמורה זו ועוד כילד הוא הכיר כל גבעה ועקב אחר שבילי בעלי החיים. ווילי נהג לצוד ולכן חוש הראייה והשמיעה שלו מפותחים ומאפשרים לו להבחין בכל שינוי ותזוזה של בעלי החיים שמסביבנו. ווילי מספר, כי מותר לצוד בעלי חיים רק באישור מהרוחות. צריך להתפלל לרוחות בבקשה לצוד ורק לאחר חלום שמאשר את הצייד, צדים. ווילי סיפר לי, כי פעם אחת כשרצה לצוד איילה הוא ירה ולא הצליח לפגוע בה. הוא שכח כי לא ביקש עזרה מהרוחות ואישור לצוד. ווילי הוציא את הטבק, בירך וביקש מארבעת הרוחות שיעזרו לו לצוד את האיילה. הוא לקח את הרובה וירה פעם שנייה. האיילה נפלה על הארץ והכדור של ווילי חצה את הלב שלה באמצע לשני חלקים שווים. מאז הוא לא צד שוב, אבל ידע כי רק הרוחות הם אלו שעזרו לו במסע הצייד. בגבעות גם גרים בעלי חיים פחות אופייניים. ווילי מספר, כי פעם אחת כשהלך בגבעות הוא הבחין בטביעות רגליים ענקיות ובריח לא אופייני כשל בעל חיים. הוא ידע שזהו הסאסקואץ' או כף הרגל הגדולה (Big foot) שנמצא בגבעות עם משפחתו. סאסקואץ' זה ספק בעל חיים ספק בן אדם, יצור שעיר בעל מימדי גוף ענקיים וריח גוף דוחה שניתן להבחין בו ממרחקים. כשהם היו ילדים הם היו רואים אותו מרחוק אולם לעולם אף אחד לא ראה אותו מקרוב. גם כשטיילתי עם ג'נט ביערות בריטייש קולומביה היא סיפרה לי על הסאסקואץ' ואפילו ראינו תמרור בלילה שהזהיר כי הוא נמצא בסביבה...

צמח מרפא חשוב שווילי הכיר לי הוא השורש השחור (Black root). חיפשתי את השם המדעי של הצמח ואפילו התייעצתי עם ג'נט, אך לשווא. השם האינדיאני ניתן לשורש בשל צבעו החום-שחור וזהו פרח מקומי באזור גבעות ססקאג'ואן. הצמח גדל ליד האגם העגול (Round lake) והוא משמש לטיפול בבעיות לב. ווילי לקח עלה בידיו והראה לי כי לפרח זה עלים שעירים ודקים וכך אזכור את הצמח בבואי לכאן בעתיד. הוא ביקש שאקח חלק קטן מהשורש ואשים אותו מתחת ללשון. התחושה הראשונה הייתה של צמרמורת וחשמל שעובר בכל גופי מהלשון עד לרגליי. ווילי שמח שבקלות הרגשתי כיצד הצמח משפיע פיזיולוגית על תפקודי הגוף ועוזר בוויסות הפעילות החשמלית של הלב. ליד השורש השחור גדלה מרווה ממין שלא הכרתי. ווילי מכנה אותה מרוות ציפור הרעם (Thunder bird sage), כי הוא אומר כי ציפור הרעם נמצאת תמיד בגבעות. ציפור זו מגיעה מכיוון מערב והיא אשר מביאה עמה את סופות הרעם והרוחות החזקות. ווילי מספר לי, כי כאשר ציפור קדושה (כעיט) מרפרפת (דואה) מעליך, האינדיאנים אומרים שהיא מברכת אותך בכנפיה ולכן אנו מודים לה על כך.










צמח השורש השחור בסיום פריחתו (למעלה מימין) ועלוות הצמח (למעלה משמאל). מרוות ציפור הרעם (למטה מימין) וציפור הרעם (למטה משמאל)










החורף בא והביא עימו סופת שלגים. הטמפרטורות ירדו לעשר מעלות מתחת לאפס. בעלי החיים והצמחים מרמזים לנו על בוא החורף. שיניו של הבונה גדלות ללא הפסקה והוא משפשף ומשחיז את שיניו בקורות העצים מהן הוא בונה סכרים ובתים. הבחנו בשבילי הליכה של הבונה ובבית שהוא בנה על האגם. ווילי אומר, כי ככל שהבית של הבונה גדול יותר, כך אני יודעים שהחורף יהיה ארוך וקר יותר. ג'נט גם לימדה אותי, כי כשהפירות על העצים והשיחים בבר בשפע סימן כי החורף יהיה קשה וקר. בדרך ראינו מינים שונים של ענבות בר שהיו בשפע על השיחים וסימלו לנו את בואו של החורף הקר. ווילי אסף את ענבות השיח הקוצני (Thorn bush) וראינו גם חמוציות (Cranberries) בגודלם של ענבים עסיסיים.



ווילי אוסף ענבות (משמאל) ובית הבונה (למטה)














באחד הימים הבחנו בנץ (Hawk) אוכל מבשרו של שועל. פלורנס מספרת, כי הנץ נמצא במקום זה כבר יומיים ואוכל מקורבנו. למחרת הגיע העורב השחור (Raven) והמשיך לאכול מבשרו של השועל. הנץ הוא השליח של אלוהים. העיט (Eagle) נושא עימו את הבשורה ומעבירה לאחיו הקטן, הנץ. הנץ אוכל מבשרו של השועל, אשר מסמל ערמומיות ועורמה. זאב הערבות (Cayote) דומה לשועל בדרכו הערמומית והוא משנה את צורתו ונחשב כנוכל ותכסיסן, אולם כאשר רואים את זאב הערבות יודעים כי עלינו לשוב לאחור וכי הוא מזהיר אותנו מצרה. הנץ הוא השליח, וכפי שווילי מספר, כאשר הוא ראה נץ עף בשמיים לכיוונו, ואחר כך הוא התגלגל באוויר ושינה את כיוון תעופתו, הוא ידע, כי הנץ מבשר לו שאחיו נפטר.



נץ והשועל (מימין) ושארי ארוחתו של דוב שאכל זאב ערבות וצואתו עם גרעיני ענבות (למטה)








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה