"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי - וריפוי הוא נתינה"

"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי -  וריפוי הוא נתינה"
המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או טיפול רפואי אישי

יום שני, 14 בספטמבר 2009

מרפא במדבר ובמים

רציתי לכתוב על שני מקומות מדהימים, ששונים מאוד בנופם, אולם דומים להפליא בצמחי המרפא שגדלים בהם. ביום רביעי האחרון ביקרתי במפלי הניאגרה שנמצאים בגבול בין קנדה לארצות הברית. מפלים אלו נחשבים לאחד משבעת פלאי עולם וכמות המים העוברת במפלים אלו עצומה.

ביום לאחריו, ביקרתי באזור מדברי מחוץ לטורנטו (ליד העיירה Caledon) שנקרא Cheltenham Badlands, או בתרגום חופשי לעברית, "האדמות הרעות". מעטים האנשים שיודעים על מקום זה (בניגוד למפלי הניאגרה שהוא אחד מהמקומות המתויירים ביותר). בעבר היה כאן ים, כאשר מסביב היו הרים בגודל הרי ההימלאיה ומפלים זרמו אל הים והובילו עימם ברזל. ברבות הימים הים הפך למדבר והאדמה שומרת את זכרונות העבר בצורת אדמתה שמזכירה את גלי הים וצבעה האדום והירוק נותר ממשקעי הברזל. התושבים ניסו לגדל באדמה, אך ללא הצלחה, ולכן כינו אותן כ"אדמות רעות", אולם צמחי מרפא מבצבצים מידי פעם בין גלי האדמות וגדלים בסמוך.



















שלושה צמחי מרפא חשובים גדלים במפלי הניאגרה ובאדמות הרעות: מוט הזהב Golden rod, גזר הבר Wild carrot, ואסתר Aster. השבטים האינדיאנים משתמשים בצמח מוט הזהב שפורח בסוף הקיץ לטיפול במחלות לב, בכאב שנגרם מעקיצות דבורים ולטיפול מקומי בגודש באף (למרות שאנשים רבים אלרגים אליו). במהלך צייד הבופאלו הצמח שימש כאינדיקטור בפריחתו לכך שזוהי התקופה המתאימה לאסוף את התירס מהשדות. ברפואה העממית משתמשים בצמח לטיפול בזיהום ובאבנים בכליות. צמח שצומח ליד מוט הזהב הוא גזר הבר. צמח זה נפוץ מאוד בארץ ועם בוא הקיץ הוא סוגר את התפרחת ומגן על הזרעים. הוא דומה מאוד לאמיתה הקייצית, אולם הזרעים שלו בעלי זיפים בשונה מזרעי האמיתה שהינם חלקים. ניתן לאכול את שורש גזר הבר בשלב הצעיר וכן נמצא כי הזרעים שלו משמשים כאמצעי מניעה טבעי לנשים (אכילת כפית זרעים ליום). לידו צומח האסתר בפריחתו הסגולה (מסגול בהיר לסגול כהה) וחלקיו העליונים משמשים לטיפול בכאבי ראש, כאשר שורשו הסגול משמש לטיפול במחלות לב וגם בשפעת וכאבי שיניים.



גזר בר (ימין), אסתר (מטה) ומוט הזהב (שמאל)







3 תגובות:

  1. שלום אורית

    האם האמיתה הקיצית נקראית גם: queen anne's lace? כך שאפשר לאכול את השורש. גלשתי קצת ולא היה ממש ברור.

    תודה
    בעז

    השבמחק
  2. שלום בועז,

    Queen anne's lace או Daucus carota הוא גזר בר (קיפח) והוא דומה לאמיתה קייצית ושייך לאותה משפחה (סוככיים). השם העממי של האמיתה הוא Toothpick והשם המדעי Ammi visnaga. לתיאור מורפולוגי של הצמח ושימושו ברפואה מסורתית, אני ממליצה לך לבקר באתר של נסים קריספיל: http://www.geocities.com/HotSprings/Bath/6482/Hebrew/hebdic.html#gimel. אשמח לעזור באם יהיו לך שאלות נוספות. בברכה, אורית.

    השבמחק
  3. הי בועז

    חזרתי לארץ ולאחר בחינה מעמיקה גיליתי כי אתה צודק וזהו למעשה גזר בר או באנגלית Queen anne's lace. נכון אפשר לאכול את השורש כשהצמח צעיר וכן הזרעים שלו משמשים כאמצעי מניעה טבעי לנשים. יש מאמר באנגלית שמסביר על כך: http://robinrosebennett.com/wild_carrot%20article.htm. תודה על ההערה וכל טוב! :)

    השבמחק