"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי - וריפוי הוא נתינה"

"ריקוד הוא תפילה - תפילה היא ריפוי -  וריפוי הוא נתינה"
המידע בבלוג זה נועד להגביר את המודעות על רפואה טבעית, ואיננו מהווה תחליף לאבחנה או טיפול רפואי אישי

יום שבת, 13 באוקטובר 2012

בחזרה לשמורה של ווילי

עזבתי את מארטון, בעוד מצבו של קני לא השתפר ורק החמיר. נסיעה של יומיים בטרמפים מערבה אל עבר מחוז ססקאג'ואן, שם הטמפרטורות כבר צנחו מתחת למינוס, בחזרה לביקור בשמורה בה גדל ווילי. אחותו פלורנס, היא הבכירה מבין האחים, וגם היא כווילי ואחותו מריאן, שמאנית. השמורה נמצאת לא רחוק מהעיירה ברודוויו, שמורת Cowsess. השם המקורי של השמורה הוא Quezance, בשפת הקרי זה "ילד קטן". בפעם האחרונה שביקרתי בשמורה הגעתי להלווייתו של ג'וזף, שהוא המורה הרוחני של ווילי, מורי ורבי שלי. גם הפעם, מישהו נפטר מהשמורה, בעודו נהג בשכרות. ווילי עובד קשה כבר מספר ימים ללא כל מנוחה בחטיבת עצים והכנתם לקראת טקסי הסווט לודג' של פלורנס. הוא רוצה שיהיו לה מספיק עצים עד לאביב הקרוב, בשביל הדלקת המדורה המקודשת עם האבנים מחוץ לסווט. 












הצטרפתי לווילי לעזור לו בכריתה ביער צפצפות יפייפה בשמורה. כרתנו עשרות של עצים לטקס, בעוד ווילי כורת ואני מעמיסה על הרכב. בטרם הוא כרת את העצים, שגם בהם יש רוח חיים, הוא הודה להם עם פיזור טבק ביער. תמו כוחותיי בסוף כל יום, וחזרנו מידי יום תשושים הביתה. לווילי יש ברכבו רובה, להיות מוכן לכל רגע אם תצוץ איילה בין הצפצפות, למרות שתקופת הצייד של "אייל לבן הזנב" מתחילה רק ב-23 לנובמבר וכעת מותר לצוד את האייל הקורא. 












סמוך לביתה של פלורנס, ממש ליד הסווט, קבורות שתי נשים, עוד מהמאה ה-19. במקום הקבורה נוצר מעין שקיעה של האדמה ודגלי תפילה קשורים מסביב ובין העצים להודייה ולבקשות האנשים שבאים לטקסים.


התכוננו לטקס. סדרנו את מדורת האבנים במעגל מחוץ לסווט. אפילו האחיינית הקטנה של ווילי מיהרה לעזור ולסחוב עצים ואבנים מתאימות לטקס, 24 אבנים, כשמסביבן עצים יבשים וטריים. התחלנו את הדלקת האש מהדרום, בכיוון הדלת, והמדורה בערה כשעתיים וחצי עד התחלת הטקס והמשיכה לבעור לאיטה עד סיומו.











ריח הקטורת מארבעת הרפואות עלה באוויר. עישנו יחד במקטרת השלום, ראיינתי את פלורנס, ונכנסנו לסווט. הסווט לודג' בנוי בתוך חדר פנימי כשבסמוך אליו יש חדר נוסף להמתנה וריענון מהטקס, כך שגם בטמפרטורות קיצוניות בחורף, עדיין ניתן לקיים את הטקס.











היינו שמונה נשים ואשה נוספת חולת סרטן שישבה מחוץ לסווט, בעוד ווילי היה שומר האש ופלורנס הנחתה את הטקס. מחצית מהאבנים הוכנסו לסווט ובסבב הראשון ווילי שר מספר שירים. פתחנו את הדלת ובסבב השני יצאנו החוצה ואכלנו קומפוט פירות, תה, דגי סלמון וטונה, תירס ולחם דלעת (כן כן "ליל כל הקדושים" מתקרב). בסבב השלישי ווילי הכניס את 12 האבנים הנותרות, הדלת נפתחה בסיומו ובסבב הרביעי סיימנו בתפילות הודיה. התפללנו בטקס לכבודה של אשה אינדיאנית שמתייעדת להתחתן בקרוב. אני התפללתי להחלמתו של קני, ושרתי שני שירים שהוא לימד אותי, שיר דב הגריזלי והרפואה. בסיום הטקס קיבלנו טבק מבורך מתנה מאחת המשתתפות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה